السبت، 27 سبتمبر 2008

القرع العسلي بالكريم كراميل..وبالصور

المقادير بالنسبة للقرع العسلي
بنجيب القرع..
ونغسله كويس من بره ونقطعه اجزاء صغننهماتحاوليش تقشريه وهو ني عشان بيكون ناشف اوي وممكن يعورك زي مانا اتعورت منه مرة نحطه ف مية ونحط فيها سكر ونسلقه كويس اوي..
لدرجة انه يتهري يعني عشان نعرف نهرسه حلوولما يطلع نصفيه كويس ونقشره ونهرسه ونحط عليه السكر للدرجة الي نحبهاكل واحد ومزاجه انا بحب الحاجه كلها سكرها قليل اويدي صورته لما استوى واتهرس


ودي صورته لما فرشناه ف الصينيه



نيجي للكريم كراميلالمقادير..لتر لبن7 بيضاتفانيليا سكر حسب الرغبة بس تقريبا حوالي نص كوباية كبيرة او تلات ارباع كوبايهاللبن يكون سخن بس مش بيغلي يعني نحطه ف الخلاط وعليه الفانيليا..
ونضيف البيض واحده واحده واللبن بينضربوبعدين السكرونضربه كويس وبعدين نصبه على وش القرع ف الصينيهوده شكله
نحطهم ف حمام مائي ف الفرن لحد ما الكريم كراميل يستوي كويسده شكله بعد ماستوى

Welcome


بالله عليكم تدعو لأمى ربنا يشفيها ويخليها لينا أمين يارب العالمين


الدعاء أمانه فى رقابتكم ليوم الدين

المصحف الفلاشى

بالله عليكم تدعوله

ادعو معي لابي فهو الان يسأل

اللهم اغفر له وارحمه، وعافه، واعف عنه، وأكرم نُزُله، ووسع مُدخلهُ، واغسله بالماء والثلج والبرد، ونقه من الخطايا كما ينقى الثوب الأبيض من الدنس، وأبدله دارًا خيرًا من داره، وأهلًا خيرًا من أهله وزوجًا خيرًا من زوجه، وأدخله الجنة، وأعذه من عذاب القبر ومن عذاب النار.

اللهم اغفر لحينا و ميتنا، وشاهدنا و غائبنا، وصغيرنا و كبيرنا، و ذكرنا و أُنثانا، اللهم من أحييته منا فأحيه على الإسلام، ومن توفيته منا فتوفه على الإيمان، اللهم لا تحرمنا أجره ولا تضلنا بعده.

اللهم إن سيد بن علي في ذمتك، وحبل جوارك، فقه من فتنة القبر وعذاب النار، وأنت أهل الوفاء والحق. فاغفر له وارحمهُ إنك أنت الغفور الرحيم.

اللهم عبدك وابن عبدك وابن أمتك احتاج إلى رحمتك، وأنت غني عن عذابه، إن كان مُحسنًا فزده في حسناته، وإن كان مُسيئًا فتجاوز عنه.